• Cannondale Scalpel 2021

Cannondale Scalpel 2021

Het plan was om de nieuwe Cannondale Scalpel tijdens de Cape Epic officieel te onthullen, maar die wedstrijd ging uiteindelijk om de welbekende redenen niet door. Iets later dan voorzien, wordt de nieuwe fiets van Avancini en co nu toch gelanceerd! Met een volledig herziene achtervering, een agressievere geometrie en een geïntegreerde reparatiekit is de nieuweling in meer dan één opzicht interessant. Enkele dagen geleden viel er een exemplaar van de nieuwe Scalpel op onze deurmat en dit is onze eerste indruk.

De vorige generatie van de Cannondale Scalpel was nog bijlange niet passé, ook al dateert dat model ondertussen van 4 jaar geleden. Toch voelde Cannondale de noodzaak om hem te vernieuwen in wat een olympisch jaar had moeten zijn.

Maar wat is er zoal veranderd? Om daar een antwoord op te formuleren, hebben we de nieuwe Cannondale Scalpel onder een vergrootglas gelegd en nauwkeurig bestudeerd.

Focus op de achtervering

Het eerste punt waar Cannondale aan heeft gewerkt op de nieuwe Scalpel is de ophanging. De veerweg van 100 millimeter en de uitstekende trapefficiëntie bleven behouden, maar het opvangen van de schokken bergaf moest beter, net zoals het comfort. Zelfs op een pure XC-bolide weet de bestuurder dat laatste op technische passages te waarderen.

Idem voor de grip: een ophanging die het achterwiel mooi op de grond weet te houden, zorgt voor een efficiënte overbrenging van de energie.

De link werd compacter en zit voortaan voor de zitbuis. Achteraan zien we opnieuw een afgeplatte strook carbon … net zoals op het originele model dat al van 2001 dateert. Geen scharnierpunt met lagers dus, maar wel een FlexPivot dat er een virtuele Horst Link van maakt, zodat we hier kunnen spreken van een authentieke 4 Bar Linkage.

Dit principe werkt zeer efficiënt en volgens Cannondale is het ook 200 gram lichter dan het gebruik van een scharnierpunt met lagers op de liggende achtervork. De platte carbon strook werd wel zo breed mogelijk uitgevoerd voor extra zijdelingse stijfheid. Voor zij die zich vragen stellen bij de betrouwbaarheid van het geheel: de renners van het XC-team hebben er honderden uren mee gereden, net zoals downhiller Josh Bryceland die zich aan grote jumps waagde met een Habit die was uitgerust met de achterkant van de Scalpel, maar dan wel met wat meer veerweg. En hij deed dat zonder de fiets te breken …

Nog wat lichter

Met de vernieuwde ophanging en dankzij het gebruik van nieuwe carbonvezels kondigt Cannondale een gewicht aan van 1910 gram inclusief de achterdemper. Ter vergelijking, het vorige model woog 2110 gram.

We hebben het hier over het gewicht van de Hi-MOD versie. De andere modellen moeten het doen met goedkopere vezels, wat 100 tot 150 gram extra gewicht met zich meebrengt naargelang de maat.

Geometrie en “size tuning”

Cannondale volgt de huidige trends en maakt de stuurhoek wat vlakker (van 69,5 naar 68 graden nu) en de zitbuishoek wat rechter (74,5 graden; plus een graad). De reach wordt gemiddeld een centimetertje langer. De lengte van de liggende achtervork blijft ongewijzigd en bedraagt 436 millimeter. Vooraan blijft Cannondale trouw aan zijn Lefty Ocho met een grote offset van 55 millimeter, wat voor de nodige wendbaarheid moet zorgen. De versies met een klassieke vork hebben een offset van 51 millimeter (tegenover 44 millimeter op het merendeel van het huidige fietsaanbod).


Reacties

Note: HTML is not translated!